Dag 2015! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wietske - WaarBenJij.nu Dag 2015! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wietske - WaarBenJij.nu

Dag 2015!

Blijf op de hoogte en volg Wietske

31 December 2015 | Thailand, Bangkok

De laatste dag van 2015, oudejaarsdag, een mooi moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Met de top 2000 op de achtergrond dringt het steeds meer door dat het einde dichtbij komt. En wat kan ik daar met een dankbaar gevoel op terugkijken: afgestudeerd, opnieuw tante geworden, rijbewijs gehaald en de reis van m’n leven aangegaan. Wat een goeie keuze/kans is dit geweest! Vorig jaar had ik niet gedacht dat dit jaar voor mij in Thailand zou eindigen. Wie weet waar ik volgend jaar de laatste seconden van 2016 mag aftellen…

Afgelopen maand is er weer van alles gebeurd.
Aan het begin van de maand hebben we, jawel, Sinterklaas gevierd. Samen met de Kelders hebben we weer even net gedaan alsof we in Nederland waren, met gedichten, pepernoten en natuurlijk cadeautjes. Niet alleen voor Nederlanders is 5 december een belangrijke dag, ook in Thailand wordt er feest gevierd. De koning is dan namelijk jarig. Een heugelijke dag, waarbij elke Thai zijn/haar mooiste gele kleding tevoorschijn haalt. Het zag er daarom nog zonniger uit in Bangkok dan het al was.

9 december vertrokken Mariët en ik met het vliegtuig naar Hanoi. Daar werden we niet bepaald warm verwelkomd. Met een verschil van zeker 15 graden voelde het erg koud aan met mijn jurkje en slippertjes. In het hotel dus snel omgekleed, warme schoenen aangedaan en een regenjack gekocht.
De volgende dag hebben we een motorbike gehuurd en zijn we Hanoi gaan verkennen. Het rijden op zo’n ding was al een avontuur op zich, aangezien de motorbikes en de bijbehorende claxons je om de oren vliegen en we af en toe behoorlijk gesandwiched werden. Gelukkig zijn we heelhuids weer aangekomen in het hotel.
Verder hebben we vanuit Hanoi een uitstapje naar Halong Bay (rotsen in de zee) en naar Sapa (gebied met rijstvelden) gedaan. Ongelooflijk, wat een prachtige natuur. Beide heel verschillend, maar erg indrukwekkend! Ook in Sapa hebben we weer volop genoten van het rijden op onze gehuurde motorbike. Je bent lekker vrij om te gaan waar je wilt en het gaat super snel.

Eenmaal terug in Bangkok zijn we verder gegaan met de voorbereidingen voor kerst. Zo heb ik T-shirts ontworpen die alle teamleden en vrijwilligers van Siam-Care aan konden doen bij alle kerstvieringen.
Er stonden drie kerstvieringen gepland: de eerste met de famiiles van Siam-Care, de tweede in de mannengevangenis en de derde in de vrouwengevangenis.
Voor de eerste kerstviering hadden Mariët en ik de verantwoordelijkheid over de spelletjes die gedaan werden. Samen met een heel aantal vrijwilligers van onder andere de ECB (Evangelical Church Bangkok) ging de uitvoering hiervan gesmeerd. Het idee was dat de families hun eigen kerstpakket konden verdienen door spelletjes te doen en prijzen te winnen. Dit viel erg in de smaak!
Verder zongen we kerstliederen, werd het kerstverhaal verteld a.d.h.v. prenten op doeken en werd er een mime-stuk uitgevoerd. Al met al was het een geslaagde dag!
De invulling van de kerstviering in de mannengevangenis was bijna hetzelfde, alleen deden we andere spelletjes en ontbrak het mime-stuk. Het is altijd makkelijk om het ijs te breken door middel van spelletjes, daarom noemen ze deze spelletjes hier ook ‘icebreakers’. Ook werd er een getuigenis gedeeld door een jongen van 24 jaar, die zelf ook in de gevangenis heeft gezeten en nu een compleet nieuw leven heeft, omdat hij Jezus wilde volgen.
Na afloop gingen we naar de ziekenzaal, naar de mannen die de viering niet bij konden wonen vanwege hun lichamelijke toestand. Wat we daar tegenkwamen was schrijnend om te zien. Sommige mannen zagen de dood in hun ogen zagen. Eén van de mannen maakte op ons allemaal een diepe indruk. Hij gaf de indruk dat hij oud en stervende was, zijn mond en ogen half open. Echt een hoopje mens. Bleek dat hij nog maar 31 jaar was en met twee maanden vrij kwam. Ik hoop dat hij het haalt…
Ten slotte de laatste kerstviering. Het publiek was nogal anders dan de dag ervoor. We werden hartelijk begroet door ongeveer 60 vrouwen. Ook hier deden we weer spelletjes, werd het kerstverhaal gedeeld en werd er een getuigenis gedaan. Nu door een vrouw die verschillende religies heeft ‘uitgeprobeerd’ en er uiteindelijk van overtuigd raakte dat alleen de drie-enige God de waarheid is. Na afloop werden we bedankt door een van de vrouwelijke gevangenen. Daarna zong zij n.b. samen met een andere vrouw een zelfgeschreven liedje, waarmee zij God aanbaden. Zeer bijzonder! Dit was voor de vrouwen daar, maar ook voor ons allemaal een bemoediging en een kroon op Siam-Cares werk,

Na alle kerstvieringen zijn Mariët en ik samen met de Kelders naar Koh Chang gegaan. Een waanzinnig mooi eiland vlak bij Cambodia. Hier hebben we genoten van de natuur en elkaar.
Gisteren zijn we teruggekomen en zometeen gaan we 2015 afsluiten in een boot op Chao Praya river. Veel zin in!

Een goed nieuwjaar gewenst en ik hoop jullie met tien vingers en tenen weer terug te zien!
-X-

• 31 December 2015 - 10:13

Chuckie:

Wauw chica! Wat een ervaringen weer en leuk dat jullie alle december feestdagen ook lekker uitgebreid hebben gevierd

• 31 December 2015 - 10:13

Jacqueline:

Hoi Wietske en Mariet,
    Een heel goed, gezond, gelukkig 2016 gewenst onder Gods zegen!
    Leuk om je verhalen te lezen en fijn dat jullie het goed hebben daar.
    Geniet er van en veel plezier in werk en vrije tijd.
    Groetjes,
    Jacqueline

• 31 December 2015 - 11:49

Roel:

Hoi Wietske,
    Heerlijk verhaal weer! Ook leuk om in combinatie met de verhalen van Mariët te lezen. Prachtig om al die dingen mee te maken. Je ziet niet alleen hoe stuk de (mensen)wereld is, maar ook hoe mooi. Hier valt de ellende van het melkbusschieten tot nu toe mee. Jullie straks een schitterende vuurwerkavond en -nacht. Geniet ervan, en een heel gezegend nieuw jaar met deze ervaringen in jullie rugzak!
    Groeten, papa

• 31 December 2015 - 13:33

(oom) Laurens:

Hoi Wietske,
    Bedankt voor je uitgebreide en enthousiaste verhaal! Bijzondere ervaringen heb je meegemaakt zeg. Prettige oudjaarsavond en een mooi nieuw jaar gewenst!

• 31 December 2015 - 13:59

Chris En Lea:

Hoi Wietske,
    Mooi om weer van jullie belevenissen te horen!
    Een leuke jaarwisseling gewenst en een goed nieuw jaar!
    Hartelijke groet, Lea en Chris

• 31 December 2015 - 15:16

Liesbeth:

Ha die Wietske!

Voor straks, 'sawatdee pi mai'! ( ja ja, ik spreek ook alle talen hè....). Of is ' songkran' pas ergens in april... Moet je me maar eens uitleggen tzt. Hier het bekende geknal en de heerlijke melkbussen. Daar zul jij wel geen last van hebben. Veel plezier vanavond, een jaarwisseling om nooit te vergeten lijkt me. ( Wat mooi dat je schrijft waar je allemaal dankbaar voor bent. Ik was 1e kerstdag 'ergens' en daar kwam de bundel van joh. de Heer tevoorschijn. Tel je zegeningen, tel ze 1 voor 1... Schiet me opeens te binnen bij je blog. Dat heb je (en doe je) wel gedaan volgens mij!Bedankt voor het delen van je mooie ervaringen! Ik heb ervan genoten!
    Ben inderdaad benieuwd waar je volgend jaar zit...

Heel veel liefs!
    'Je grote zus'

• 31 December 2015 - 16:06

Gerrie:

Beste Wietske,

Wat heb je alle belevenissen weer mooi beschreven. Het is een genot om dit te lezen. Een mooie Thaise jaarwisseling gewenst met elkaar. En een gezegend 2016 gewenst! Hartelijke groet, Gerrie

• 01 Januari 2016 - 23:59

Christianne:

Lieve Wiets,

Zo leuk om te lezen, genieten al die dingen die je meemaakt daar. Zo bijzonder! Een heeeel gelukkig, mooi, gezond en liefdevol 2016, dat je maar heel veel nieuwe bijzondere ervaringen en mooie momenten mag beleven. Veel plezier en enjoy!

X