Eerste avonturen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wietske - WaarBenJij.nu Eerste avonturen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wietske - WaarBenJij.nu

Eerste avonturen

Blijf op de hoogte en volg Wietske

22 September 2015 | Thailand, Bangkok

Daar is ie dan, mijn eerste reisverslag.
We (Mariet en ik) zijn nog maar een paar dagen in Bangkok, maar we hebben al zoveel meegemaakt! Het voelt alsof we al weken van huis zijn. Om een indruk te geven…

VRIJDAG
Vrijdagochtend 9.30: geland! We vullen de benodigde formulieren in voor ons visum, wat lang niet allemaal voor zich spreekt. Daarna gaan we naar de paspoortcontrole. Altijd even een spannend momentje. Even denk ik dat er bij mij een stempel ontbreekt die moet aangeven dat ik tot 16 december het land in mag, maar uiteindelijk blijkt die op een andere bladzijde te staan. Gelukkig…
Vervolgens worden we welkom onthaald door Jan Peter (JP) en Natasja Kelder, de managers van Siam Care. Na een korte rondleiding in hun huis en kantoor inclusief Thaise staff (we zeggen: sa wa dee kaaaa) en een tosti van een paar cent verder, worden we bij ons eigen huis afgezet. Cherry en Lennon, de honden van onze Thaise huisgenoot Torung, begroeten ons enthousiast met hun kwispelende staarten.
Mariet en ik hebben allebei een eigen slaapkamer, fijn! De mijne is omringd met rode muren. Ik zet mijn koffertjes neer en neem een douche. Omdat ik de knop op de boiler nog niet heb ontdekt die ervoor zorgt dat je warm water krijgt, heb ik een heerlijk verfrissende douche… Om drie uur lopen we naar het kantoor (zo’n vijf minuten vanaf ons huis) om vervolgens met JP en Natasja naar een van de honderden shoppingmalls die Bangkok kent, te gaan.
Hier kopen we een Thais simkaartje en nb een kaartje voor de film. Met ogen die op half zeven staan struinen we over een lokale markt en zien we allerlei Thaise gerechtjes. Ik neem een lekkere kokossmoothie, veel minder zoet dan zoals je die in Nederland kent. Voor het gemak nemen we als avondeten toch een gewone hamburger van de Mac, hier kunnen we namelijk rustig zitten en kijken we uit op een boxwedstrijd. Intussen kunnen we wel een oppepper gebruiken, aangezien we sinds donderdagochtend 7.00 op zijn, dus we gaan op weg naar de bios. Daar kijken we de film Mazer runner. Tijdens de reclamefilmpjes val ik al bijna in slaap, maar opeens word ik opgeschrikt door mensen die ineens gaan staan. Ik ga dus snel staan en zie op het scherm hoe het volkslied wordt afgebeeld waarbij de koning in volle glorie wordt aanbeden. Iedereen zingt met volle borst mee. Zo, daar gaat mijn slaap. Laat die film maar komen!

ZATERDAG
Een belangrijke dag voor Siam Care. Een paar dagen per jaar komen de families die ondersteund worden door Siam Care namelijk bij elkaar om leuke activiteiten met elkaar te doen en ‘gewoon’ als lotgenoten contact te hebben. Het zijn zo’n zestig families die in en om het kantoor op een paar vierkante meter verspreid zitten. In Thailand is het gebruikelijk om op de grond te zitten, dit wordt dan ook veel gedaan. Ook gaan de schoenen altijd uit voor er een stap in huis wordt gezet.
Opvallend is dat het ondanks de hoeveelheid mensen rustig is, de Thai spreken zachtjes en zijn bescheiden.
Als de mensen bij elkaar moeten komen, moeten Mariet en ik ons ook even voorstellen. Ik ga voortaan door als Wietskaaaa. Ook een andere Nederlandse vrijwilligster die regelmatig bij Siam Care zal werken, stelt zich voor: Hermien. Zij is een stuk ouder dan wij en woont met haar man sinds eind juli in Bangkok. Vervolgens wordt er hartelijk geapplaudiseerd.
We doen wat spelletjes met ballonnen, ik maak wat foto’s van families voor de sponsors en rond 14.00 uur gaan we naar het huis van de Kelders om even een broodje te eten.
Daarna gaan Mariet en ik naar huis om even een ebookje in de tuin te lezen. ;-)
Rond 17.00 uur krijgen we een appje of we mee willen naar de IKEA om een hapje te eten. Zweedse gehaktballetjes gaan er altijd wel in, dus met een half uurtje zijn we onderweg en zitten de jongens Kelder (Sven en Levi) tussen twee grote mevrouwen in.
Na onze buikjes rond te hebben gegeten gaan we lekker naar huis en zoeken na een paar uur onze bedjes op.

ZONDAG
De eerste keer naar een Thaise kerk! Nou ja Thais, het is vooral een internationale kerk.
Je ziet allerlei culturen bij elkaar: veel Pakistanen, Aziaten, Amerikanen, Hollanders, enz… Het maakt dus echt niet uit waar je vandaan komt, God is er voor iedereen.
Twee volwassenen worden gedoopt en leggen van tevoren een bijzondere getuigenis af.
Allebei tot geloof gekomen door iemand waar ze een oogje op hadden. Wie weet wat er met ons zal gebeuren…
Na de kerk een lunch met de Kelders en Thaise vrienden van hen.
De rest van de dag relaxen.

MAANDAG
De eerste echte werkdag op het kantoor. We krijgen een introductie van Siam Care, wat kunnen we doen, wat zijn verwachtingen, etc..
’s Middags halen we een grote kaart van Bangkok waar allerlei handige dingen op staan. Ook eten we een echt Thais gerecht. Ik kies groene curry met noedels. Niet pittig werd er gezegd, mijn gevoel zei wat anders. Wel erg lekker! Eerst wilde de serveerster er ook een soort van donkerbruine blokken in doen. Gelukkig had JP gevraagd of ze dat er uit wilde laten, het bleken namelijk enorme stukken gestold bloed te zijn. Heerlijk toch! Voor een ander…
Na het eten komen de jongens Kelder uit school en passen we een paar uurtjes op. ’s Avonds eten we op kantoor, we krijgen namelijk een cursus over HIV/Aids. Erg interessant en leuk! Ook ontmoeten we een paar Australiers die hier een week Engelse les geven. Een van hen probeert in Bangkok een kerk te stichten. Leuk om contact mee te hebben!

DINSDAG
Vandaag is het 22 september, Mariet is 22 jaar! Een feestelijke dag, maar ook dubbel als je zo ver weg zit. Daarom blijven we even een rustig dagje thuis. Het lijkt namelijk allemaal heel erg leuk als je al deze verhalen leest, maar onze stemmingen wisselen ook nog wel eens. Het is inderdaad fantastisch om nieuwe dingen mee te maken, maar het is ook erg wennen en soms lijkt het of je mijlenver van je vrienden en familie en je lekkere eigen bedje verwijderd bent. En dat is natuurlijk ook eigenlijk zo als je naar de kaart kijkt.
We gaan vanmiddag een leuke planning maken voor de komende week. JP en Natasja vertrekken zaterdag naar het Zuiden, Phang Nga, naar een van de andere locaties van Siam Care en daarom is het kantoor dicht. Wij gaan daarom genieten van al het moois wat vast en zeker te zien is in Thailand!

Deze blog is trouwens een stuk langer geworden dan ik van tevoren had verwacht, ik ben op papier wat langer van stof dan in het echt volgens mij. Maar op deze manier krijg je wel echt een inkijkje in ons leven hier.

Kusjes vanuit Bangkok!



  • 22 September 2015 - 09:14

    Roel:

    Hoi Wietske,

    Wat heb je een ontzettend leuke "pen"! Heerlijk om je verhalen te lezen. Ik hoop dat het je lukt om elke dag wat te schrijven. Erg informatief en onderhoudend, en lekker relativerend. Ik ben dus erg benieuwd naar het vervolg.

    Een kus van
    je vader

  • 22 September 2015 - 09:20

    Louise:

    Klinkt goed Wiets! Leuk om zo eventjes mee te kunnen lezen (leven) in je reisdagboek. Ik hoop dat jullie je plekje daar vinden voor de komende tijd en dat jullie snel gewend zijn! Liefs!

  • 22 September 2015 - 11:02

    Heleen:

    Super leuk om te lezen Wiet! Geniet er lekker van en ik hoop dat jullie snel gewend zijn. Liefs uit nl

  • 22 September 2015 - 12:34

    Liesbeth:

    Ha die Wietske!

    Ik heb het omgekeerde, ik ben in het dagelijks leven wat langer van stof.... Het leest lekker hoor! Ik kan niet wachten op jullie/ je volgende belevenissen!!
    (En wat een indrukken zullen jullie daar op doen zeg!! Pfff)

    Groetjes uit Kampen!

  • 22 September 2015 - 14:08

    Oom Laurens:

    Fantastische verhalen zeg. Heb bewondering voor je dat je dit bent gaan doen. Ik hoef je niet te zeggen "geniet ervan"want uit je verhalen proef ik dat je dat al lang doet. Ik zie uit naar alle verhalen die nog komen gaan. Liefs!!!

  • 22 September 2015 - 16:07

    Carlien:

    Ha lieve Wietske!!
    Heerlijk om jullie belevenissen te lezen!! Wat leuk dat je zo uitvoerig en beeldend schrijft! Ik hoop dat jullie een leuke trip kunnen uitzetten voor de komende dagen! Geniet ervan! Dikke pakkerd!!
    Mama

  • 23 September 2015 - 17:15

    Margriet:

    Hoi Wietske,

    Wij kennen elkaar niet, maar ik vind het super leuk om ook jouw blog te lezen! Ik ben namelijk de tante van Mariët en blijf nu helemáál op de hoogte van jullie belevenissen! Groeten, uiteraard ook aan Mariët van (tante) Margriet

  • 24 September 2015 - 21:38

    Evelien:

    Ha Wietske,
    Ook ik vind dat je erg leuk schrijft. Ik zie het voor me! Boeiend om zo een beetje te volgen wat jullie meemaken en hoe je één en ander beleeft.
    Ik zie uit naar je vervolgverhalen!
    Lieve groet, ook namens Jan,
    Evelien

  • 24 September 2015 - 22:53

    Lida Keizer:

    Ha Wietskaaa,
    Wat leuk om je eerste belevenissen te lezen,wat een geweldige indrukken! En met de foto's
    Is het net of ik er bij ben! Prachtig Wiets en geniet van alle nieuwe dingen samen met Mariët!
    Groetjes van ons, tante Lida

  • 27 September 2015 - 17:23

    Dorien En Hendrie:

    Hey Wietske!

    Super leuk om jullie belevenissen daar te lezen! Je geeft ons er een goed beeld van zo :)
    En met de foto's erbij is het helemaal leuk!
    Erg benieuwd ook wat voor mooie dingen jullie daar gaan zien van Thailand! Geniet ervan!

    Succes met alles wat jullie gaan leren en doen.
    Een fijne tijd gewenst!

    Groetjes uit Zwolle :)
    Dorien & Hendrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

vrijwilligerswerk thailand

op avontuur in thailand

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2016

EINDE EN BEGIN AVONTUUR

31 December 2015

Dag 2015!

30 November 2015

November

30 Oktober 2015

Time flies when you're having fun

04 Oktober 2015

Twee weken verder…
Wietske

Actief sinds 31 Aug. 2015
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 7625

Voorgaande reizen:

17 September 2015 - 04 Februari 2016

vrijwilligerswerk thailand

Landen bezocht: